Logistiikka-alalla jo kolmannen sukupolven yrittäjänä – ”OAK:n yhteistyösopimus on kuljettajalle hyvin rehti ja helppo”
Painesäiliöautoa työkseen kuljettavalle, OAK:n osakasyrittäjälle Sami Viitalalle työ logistiikka-alalla oli selkeä valinta jo nuoresta pojasta lähtien. Samille kuljettajan työ on kutsumusammatti, jossa samanlaista työpäivää ei ole ja töitä tulee riittämään taatusti jatkossakin.
Sami Viitala on toiminut OAK:n osakasyrittäjänä jo vuodesta 2014 kuljetusyrityksen kautta, jonka hän omistaa yhdessä isänsä kanssa. Ura logistiikka-alalla kulkee jo vuosikymmenten takaisena verenperintönä, sillä Samin isän lisäksi myös hänen isoisänsä ja isoäitinsä ovat aikanaan työskennelleet kuljetusalan yrittäjinä.
Sami ja hänen isänsä ovat OAK:lla töissä yhteistyösopimuksen kautta. OAK:n ja kuljettajayrittäjän välistä yhteistyösopimusta Sami kuvailee hyvin rehdiksi ja helpoksi. ”Ehkäpä suurin etu yhteistyösopimuksessa on se, että verkostoituminen on suoritettu jo etukäteen”, Sami sanoo.
Myös sopimuksen osapuolten roolit ovat puolin ja toisin hyvin selkeät. ”Me hoidamme operatiivisen puolen ja OAK hoitaa asiakasyhteydenpidon, ajojärjestelyt, markkinoinnin ja laskutuksen. Tämä on hyvä järjestely erityisesti pienyrittäjille – ei niin sanotusti tarvitse lähteä yksin suureen maailmaan”, hän korostaa.
Pitkäaikaiset asiakassuhteet takaavat, että töitä riittää myös jatkossa
Sami ja hänen isänsä ovat erikoistuneet jauhesäiliökuljetuksiin. Heidän asiakaskuntansa on siis hyvin teollisuuteen, erityisesti sementti- ja kalkkiteollisuuteen painottunutta. Sukupolvenvaihdosta on pikku hiljaa käynnistetty yrityksessä, ja tulevaisuudessa yritys siirtyykin Samin vedettäväksi isänsä jäädessä taka-alalle.
Vaikka epäsäännölliset työajat saattavat olla joillekin logistiikka-alan haastavia puolia, Sami pitää työssään kuorma-autonkuljettajana erityisesti työn vaihtelevuudesta. ”Samanlaista työpäivää ei tässä työssä näe ja joka päivä tulee kaikenlaista uutta. Mielenkiintoa ylläpitää myös se, että jauhesäiliökuljetuksissa tulee olla myös fysiikan ymmärrystä”, Sami sanoo.
Hyvälle ja luotettavalle kuljettajalle töitä riittää myös jatkossa. Näkymät ovat vahvasti sen puolella, että logistiikka-alalla tarvitaan työvoimaa myös tulevaisuudessa.
Kuljettajina Sami hänen isänsä pyrkivät aina olemaan asiakkaiden luottamuksen arvoisia. ”Pyrimme aina asiakaslähtöiseen tekemiseen eli tekemään työt asiakkaan toivomalla tavalla. Pitkäaikaiset asiakassuhteet ovat avain siihen, että töitä on myös jatkossa”, Sami huomauttaa.
Fyysinen aktiivisuus vapaa-ajalla ylläpitää työkykyä myös tulevaisuudessa
Logistiikka-alalla pärjää Samin mukaan pitkälle, jos on mielenkiintoa alaa kohtaan ja ennakkoluuoloton asenne uuden oppimiseen. Kuorma-auton ohjaamossa tulee joskus istuttua pitkiäkin aikoja kerralla, joten työkykyä ylläpitää, jos muistaa hieman panostaa fyysiseen aktiivisuuteen vapaa-ajalla.
Samilla tämä käy harrastejääkiekon pelaamisen kautta, jota hän on pelannut jo noin 14 vuoden ajan. Huoltoasemien pikaruoan sijaan hän myös yhä useammin koittaa valita terveellisemmän ruokavaihtoehdon. ”Ei mikään superurheilija tarvitse olla, mutta pelkkä kävelykin tekisi monelle hyvää. Ja vähän jos viitsisi katsoa mitä syö – ei pelkkää huoltoasemien pikaruokaa”, hän vitsailee.
Tulevaisuudessa Samin toiveena on jatkaa yritystoimintaa yhteistyösopimuksen kautta OAK:n kanssa. Kuljetusalan keski-ikä on tällä hetkellä melko korkea, mutta Sami näkee alalla myös nuorille ja uusille kuljettajille paljon mahdollisuuksia. ”Haluan omalta osaltani koittaa hieman ravistella vanhanaikaisia ajatusmalleja ja tuoda niitä lähemmäksi tätä päivää. Tälläkin alalla on pysyttävä muuttuvan maailman mukana”, hän toteaa.